FANDOM

Valmet Automotive – fińskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej, należące do spółki Metso. Zajmuje się kontraktową produkcją samochodów na zlecenie koncernów motoryzacyjnych. Siedziba firmy znajduje się w mieście Uusikaupunki.

Przedsiębiorstwo powstało w 1968 roku pod nazwą Saab-Valmet jako spółka typu joint venture, należąca do grupy Saab-Scania i fińskiego koncernu metalurgicznego Valmet Oy (Valmet = Valtion Metallitehtaat, fin. "państwowe zakłady metalurgiczne"). W 1992 roku Saab wycofał się ze spółki a w 1995 roku jej nazwę zmieniono na Valmet Automotive. Od 1999 roku właścicielem Valmet Automotive jest Metso, powstałe w wyniku fuzji Valmet Oy i Rauma.

Produkcja samochodów Saab w Valmet AutomotiveEdytuj

Początkowo zakłady Valmet wytwarzały modele Saaba analogiczne do produkowanych w głównych zakładach Saaba w Trollhättan, począwszy od modelu 95. W późniejszych latach, w zakładach Valmet lokalizowano produkcję modeli niskoseryjnych (np. Saaba 90) i wersji specjalnych. W szczególności Valmet wyspecjalizował się w produkcji kabrioletów, po stworzeniu modelu Saab 900 Cabrio na bazie 900 Classic. Konstrukcja Valmet Automotive została uznana przez kierownictwo Saaba za lepszą niż propozycja zespołu z Trollhättan i odtąd otwarte wersje Saabów montowano w Finlandii. Valmet opracował również i produkował przedłużone wersje modeli Saab 99 i Saab 900 Classic znane jako Finlandia (pięciodrzwiowe) oraz CD (900 sedan). Zakłady w Uusikaupunki wyprodukowały także wszystkie egzemplarze (ok. 3000) sportowego modelu Saab 9-3 Viggen.

Współpraca Saaba z Valmetem zakończyła się w 2002 roku, wraz z końcem produkcji modelu 9-3 pierwszej generacji, kiedy podjęto decyzję o przeniesieniu montażu modelu Cabrio drugiej generacji do zakładów Magna Steyr w Austrii.

Montaż samochodów innych producentówEdytuj

W roku 1979 nawiązano współpracę z koncernem PSA (Peugeot Societe Anonyme) z Francji, w wyniku czego rozpoczęto w Uusikaupunki montaż samochodów Talbot (Horizon, 1510, Solara), przy czym w fińskich Talbotach Horizon zastosowanie znalazły pewne elementy z Saaba. Wraz z likwidacją przez PSA marki Talbot, zaprzestano ich montażu w Finlandii w 1985 roku.

Po przejęciu Saaba przez koncern General Motors w 1989 roku, Valmet produkował także samochody Opel Calibra, od 1991 roku równolegle do produkcji w niemieckich zakładach Opla w Rüsselsheim, a od 1995 do 1997 produkcja odbywała się wyłącznie w Finlandii.

Na zlecenie koncernu AvtoVAZ Valmet montował także wzbogaconą i ulepszoną wersję modelu Łada Samara (zwaną EuroSamara lub Samara Baltic) przeznaczoną na rynki eksportowe. W latach 1996-1998 wytworzono około 14,000 sztuk tego modelu.

Od 1997 Valmet realizuje kontrakt dla firmy Porsche na produkcję modelu Boxster, a od 2005 jego wersji ze stałym dachem zwanej Porsche Cayman. Zakłady Valmet są jedynymi wytwarzającymi tą serię modeli dla Porsche. Kontrakt na ich produkcję zawarto do 2012 roku.

W latach 2001-2005 na zlecenie firmy Renault zakłady Valmet prowadziły produkcję kontraktową modelu specjalnego Clio V6 Renault Sport.

Ostatnio Valmet zaczął specjalizować się w produkcji samochodów elektrycznych - od 2009 roku wytwarza bardzo małe miejskie auta elektryczne firmy TH!NK Global z Norwegii, a w 2010 roku ma rozpocząć produkcję hybrydowego luksusowego sedana Karma dla amerykańskiej firmy Fisker.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki