Fandom

Saabpedia

Silnik serii H

33strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Seria H silników Saaba to rozwinięcie wcześniej stosowanej przez Saaba serii B, która w istocie była własną wersją produkowanego na licencji silnika slant-four brytyjskiej marki Triumph. Silniki serii H były produkowane przez Saaba od 1981 do 2009 roku, i w tym okresie wprowadzono cztery generacje tych jednostek. Pierwsze dwie generacje, montowane wzdłużnie do osi pojazdu, zachowały skośne mocowanie z Triumpha, od którego jednostka czerpała swoją pierwotną nazwę. Dwie późniejsze generacje były stosowane wyłącznie w pojazdach o poprzecznym mocowaniu silnika. Wszystkie generacje posiadały bogaty wybór wersji turbodoładowanych, a czwarta nie posiadała nawet wersji wolnossącej.

W wewnętrznych oznaczeniach Saaba, silniki serii H określają cyfry 1, 2, 4, 5 i 6 na czwartej pozycji oznaczenia silnika. Kody te składają się z pięciu znaków - pierwszy oznacza rodzaj paliwa ("B" to benzyna"), drugi i trzeci to pojemność w decylitrach ("20" to dwa litry), czwarty to oznaczenie generacji silnika, a piąty określa rodzaj zastosowanego turbodoładowania ("I" oznacza brak doładowania).

Poszczególne serie to:

  1. B201 - oryginalna ośmiozaworowa jednostka, stosowana w modelach 900 Classic, 90 i 99
  2. B202 i B212 - wersje szesnastozaworowe B201, stosowane w Saabach 900 Classic i 99
  3. B204 i B234 - przeprojektowana do modelu 900 NG wersja montowana poprzecznie i ustawiona pionowo, pierwsza w której zastosowano Trionic. B206 to uproszczona wersja tego silnika bez wałków wyrównoważających
  4. B205 i B235 - najbardziej zmodyfikowana wersja jednostki, wprowadzona do produkcji w Saabie 9-5 pierwszej generacji, montowana też w 9-3 w latach 2000-2002. Posiada pewne wady konstrukcyjne skutkujące problemami z odmą w silnikach sprzed 2004 roku. Od 2006 dostępna w wersji BioPower

Produkcja silników serii H odbywała się w fabryce Scanii w Södertälje. Zakład ten później stał się częścią Saab Automobile AB i własnością General Motors, a ostatecznie został sprzedany firmie AVL w 2008 roku. Silniki serii H zostały wycofane z produkcji pod koniec 2009 roku, wraz z zakończeniem produkcji Saaba 9-5 pierwszej generacji, a prawa do ich wytwarzania, technologię i narzędzia sprzedano chińskiej firmie BAIC, która w 2010 roku rozpoczęła przenoszenie produkcji do Chin.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki