Fandom

Saabpedia

Saab 99

33strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
SAAB-aeroplane-Logo.jpg

Przydałyby się zdjęcia, jeśli masz takie, które by pasowały, to załaduj

Artykuł nie ma zdjęć, ilustracji czy innych obrazków. Nie musi być od razu wiele, ale kilka by się przydało.

Saab 99 to pierwszy "duży" model samochodu wyprodukowany przez Saaba, pierwszy dostępny tylko z silnikiem czterosuwowym i czterocylindrowym, pierwszy który otrzymał silnik turbodoładowany i pod wieloma względami prekursor charakterystycznych cech Saabów, które do dziś wyróżniają auta tej marki. Zupełnie niepodobny do poprzednich modeli, Saab 99 otrzymał zaprojektowany przez Sixtena Sasona wyjątkowy kształt nadwozia, który dziś jednoznacznie kojarzy się z Saabem. Warto też wspomnieć, że 99 to pierwszy model Saaba ze stacyjką między przednimi siedzeniami. Z drugiej strony, to ostatni Saab z oznaczeniem z serii rozpoczętej przez model 92 i kontynuującej nazewnictwo produktów wzięte od modeli samolotów pasażerskich Saab, a także ostatni model Saaba, który fabryka oficjalnie wystawiała w rajdach samochodowych.

Opracowanie projektu nowego modelu Saaba odbywało się pod kryptonimem Projekt 'Gudmund' (od imienin Gudmunda, które przypadały 2 kwietnia 1965 roku, w dniu rozpoczęcia projektu), i zaowocowało z początku stworzeniem na bazie Saaba 96 prototypu o nazwie Paddan (ropucha) o poszerzonym nadwoziu ale takim samym kształcie jak mały 96. Późniejszy prototyp, już w docelowym kształcie nadwozia, odbywał jazdy próbne z napisem "daihatsu" ułożonym na masce z liter używanych w oznaczeniach innych modeli Saaba, w celu zmylenia konkurencji i prasy.

Zespół projektowy uznał, że stary dwusuwowy silnik Saaba jest zbyt słaby i przestarzały do tego modelu i zdecydowała się, po konsultacjach odnośnie możliwości skonstruowania nowej jednostki z brytyjską firmą Riccardo, nabyć odpowiednią jednostkę u innego producenta. Dzięki poleceniu Riccardo, wybór padł na brytyjskiego Triumpha i jego czterocylindrowy silnik slant four, zwany tak z powodu skośnego umieszczenia w komorze silnika. Silniki dostarczane dla Saaba miały inny, specjalnie opracowany gaźnik (Zenith-Stromberg CD) niż jednostki montowane w Triumphach. Wkrótce okazało się, że jednostki Triumpha są stosunkowo zawodne, więc Saab opracował własną wersję tych silników, znaną jako silnik serii B, której produkcję umieszczono w zakładach siostrzanej firmy Scania.

Początkowo 99 był dostępny tylko jako dwudrzwiowe coupe i czterodrzwiowy sedan. Brakowało wersji kombi, która odpowiadałyby popularnemu mniejszemu Saabowi 95 opartemu na modelach 93 i 96. Początkowo kombi miało być produkowane w wersji trzydrzwiowej, później pięciodrzwiowej, ale ostatecznie Saab zdecydował się ne eksperyment i wprowadzenie do produkcji nadwozia typu combi coupe, o linii fastbacka ale z otwieraną tylną klapą, przypominające dziś popularne liftbacki. Dostępne w wersjach trzy- i pięciodrzwiowywch, nadwozie to stało się bardzo popularne i pozostało jedną z charakterystycznych cech Saabów aż do nowego tysiąclecia. W 1978 roku opracowano do modelu 99 wersję silnika serii B z turbodoładowaniem, rozpoczynając kolejną tradycję Saaba.

W roku 1978 zaprezentowano oparty na konstrukcji Saaba 99 model Saab 900, który stopniowo zastępował droższe odmiany modelu 99. Od 1981 produkcja 99 odbywała się tylko w zakładach Valmet w Finlandii, a w 1984 roku pozostałe w produkcji wersje modelu 99 zastąpiono modelem Saab 90, będącym połączeniem modeli 900 i 99. Łącznie Saab wyprodukował 588 643 sztuk modelu 99, z czego 191 049 powstało w Finlandii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki