Fandom

Saabpedia

Odma olejowa

33strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Odmasaab.jpg

Odma olejowa

Odma - przewód odpowietrzania komory korbowej, pełni dwie role.

Pierwszym zadaniem odmy jest wyrównywanie ciśnienia w komorze silnika. W skrzyni korbowej, czyli kadłubie silnika, pod tłokami powstaje nadciśnienie w wyniku przedostawania się powietrza lub gazów spalinowych z komory spalania. Aby to ciśnienie wyrównać i zapobiec wypychaniu uszczelek i oleju na zewnątrz stosuje się przewód, który wyrównuje ciśnienie, kierując nagromadzone gazy z powrotem do cylindrów.

W przypadku niedrożności odpowietrzenia w skrzyni korbowej bardzo szybko tworzy się nadciśnienie i olej wyrzucany jest z silnika przez najsłabszy element - uszczelnienia. Jeśli uszczelniacz został wypchnięty z gniazda, możemy być prawie pewni, że jest to wina zatkanego odpowietrzenia i wymiana samego uszczelniacza niewiele pomoże, gdyż usterka pojawi się ponownie. Wymiana uszczelniacza może być kosztowana. O zatkaniu odmy może świadczyć także wypchnięty bagnet do sprawdzania poziomu oleju.

Kłopoty z drożnością odpowietrzenia mogą pojawić się także w nowych silnikach i dają znać o sobie przeważnie podczas zimy. Powodem jest gromadząca się wilgoć, która miesza się z olejem i osadza w odpowietrzeniu. Wówczas nawet niewielki mróz może całkowicie zatkać przepływ. Zjawisko to pojawia się najczęściej podczas jazdy na krótkich odcinkach i przy niedogrzanych silnikach. Aby uniknąć zamarzania, należy wykonywać co jakiś czas dłuższą jazdę. Silnik osiągnie wówczas odpowiednią temperaturę i nagromadzone osady odparują.

W najprostszy sposób można byłoby wyrównywać ciśnienie bezpośrednio z otaczającą atmosferą, ale względy ekologiczne przemawiają za tym, że ciśnienie w komorze silnika ma być wyrównywane w miarę zamkniętym układzie, aby niepotrzebnie nie zanieczyszczać środowiska olejem wyrzucanym z obiegu. Za brak lub nieprawidłowe zamontowanie odmy grozi mandat.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki