FANDOM

Cadillac BLS to model samochodu klasy compact executive opracowanego przez koncern General Motors specjalnie na rynek europejski na bazie modelu Saab 9-3 (YS3F) i produkowanego przez zakłady Saaba w Trollhättan w wersjach sedan i kombi (BLS Wagon). W zamyśle miał być to model który spopularyzuje luksusową amerykańską markę Cadillac w Europie, ale jego wyniki sprzedażowe okazały się bardzo niskie. Sprzedaż modelu BLS rozpoczęto w 2006 roku i zakończono w 2009, po wyprodukowaniu zaledwie 7356 egzemplarzy.

BLS pozostaje jedynym modelem Cadillaca oferowanym z turbodieslem i jedynym opracowanym specjalnie na rynek europejski.

Historia modeluEdytuj

Model BLS zrodził się z przekonania Zarządu General Motors, w szczególności Wiceprezesa odpowiedzialnego za rozwój produktów, Boba Lutza, że niska popularność marki Cadillac w Europie bierze się z braku mniejszych modeli klasy compact executive, które są na rynkach europejskich bardzo popularne (np. BMW serii 3, Audi A4, Mercedes klasy C). Specjalnie na rynek europejski zdecydowano się więc na wprowadzenie do oferty takiego modelu niskim kosztem, aby sprawdzić tą hipotezę.

Aby ograniczyć koszty, technicznie model BLS został całkowicie oparty na modelu Saab 9-3, zarówno jeśli chodzi o podwozie i układ napędowy, jak i strukturę nadwozia. Kosztem 340 milionów USD opracowano kompletnie nowe poszycie nadwozia w charakterystycznym dla nowszych modeli Cadillaca stylistyce Art & Science oraz nowe wnętrze. Wykorzystując rozwiązania Saaba 9-3, z myślą o krajach europejskich o ruchu lewostronnym, do produkcji wprowadzono jednocześnie wersje z kierownicą po prawej i lewej stronie. Produkcję umieszczono na tej samej linii co montaż modelu 9-3, w zakładach Saaba w Trollhättan.

Po wprowadzeniu na rynki europejskie w 2006 roku wersji sedan, szybko okazało się, że BLS nie spełnia pokładanych w nim nadziei - wyprodukowano jedynie 3257 egzemplarzy przy planowanym poziomie sprzedaży ok. 10 000 sztuk. W roku 2007 dołączono do oferty wersję kombi opartą na Saabie 9-3 SportCombi, a dystrybucję roszerzono o rynki bliskowschodnie, Meksyk, Koreę Południową i RPA. Mimo to, produkcja spadła do jedynie 2772 sztuk rocznie. W latach 2008 i 2009 z powodu niskiego popytu produkowano poniżej 1000 egzemplarzy rocznie, aż wreszcie zapadła decyzja o zakończeniu produkcji w lecie 2009 roku, na co wpływ miało wejście General Motors w stan upadłości, a także decyzja o sprzedaży przez General Motors firmy Saab Automobile oraz reorganizacja obecności GM w Europie.

SilnikiEdytuj

Pomimo bardzo niskiej sprzedaży, paleta jednostek napędowych Cadillaca BLS jest imponująca i właściwie odpowiada ofercie jednostek napędowych Saaba 9-3 po 2005 roku, poza jednostkami o najniższej mocy (1.8i, 1.8t, 1.9 TiD).

LK9

Silnik o pojemności 1998 cm3 opracowany na bazie dwulitrowej jednostki serii Family II specjalnie dla Saaba 9-3. Poza Saabem i Cadillakiem BLS montowany też w Oplu Vectrze C. W Cadillacu BLS montowany w trzech wersjach:

  • benzynowej o mocy 175 KM
  • benzynowej o mocy 210 KM
  • Flexpower (napędzanej benzyną, etanolem E85 lub dowolną mieszanką tych paliw) o mocy 200 KM (przy spalaniu E85)

LP9

Silnik sześciocylindrowy w układzie widlastym o pojemności 2.8 litra, z rodziny High Feature, wytwarzany w należących do GM zakładach Holdena w Port Melbourne dla produkowanych w Europie modeli Saaba i Opla. W wersji montowanej w modelu BLS osiąga moc 256 KM.

Turbodiesle

Podobnie jak w Saabie 9-3, w modelu BLS montowano turbodoładowane silniki diesla z wtryskiem common rail o pojemności 1.9 litra produkowane przez Fiat-GM Powertrain. Cadillac BLS był dostępny z szesnastozaworowymi wersjami silnika:

  • z pojedynczą turbiną o mocy 150 KM
  • z podwójną turbiną o mocy 180 KM

Obecność silników turbodiesla była wyjątkiem w ofercie marki Cadillac. Wcześniej wolnossące silniki diesla były przez krótki czas montowane w amerykańskich modelach Cadillaca w pierwszej połowie lat 80tych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki