Fandom

Saabpedia

B205 i B235

33strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Silnik B235.jpg

silnik B235

Najmłodsza generacja silników z rodziny B2xx. Wypuszczona w 1998 roku w Saabie 9-5. Montowana też w 9-3 w latach 2000-2002. Zmiany w stosunku do B2x4 objęły większość kluczowych elementów. Zostały one przeprojektowane, odchudzone, wprowadzono nowoczesne materiały. Zmniejszono opory wewnętrzne, zmniejszono zużycie paliwa, emisję szkodliwych substancji. Silnik miał mniejsze drgania, lepszy współczynnik NVH. Zastosowano lżejsze wałki, zawory, blok i pokrywę. Mniejsze tłoki i cięższe koło zamachowe. Silnikiem zarządzał bardzo nowoczesny system Trionic 7, przepustnica tylko elektronicznie sterowana, wszystkie silniki z APC i czarna listwa zapłonowa DI.

Problematyczny okazał się układ smarowania silnika. Począwszy od osławionej odmy, poprzez pompę oleju odmiennej konstrukcji wraz ze smokiem o mniejszych oczkach, inną charakterystykę termostatu olejowego i chłodnicy, do szybszej degradacji oleju silnikowego, nawet najlepszych marek. Ze względu na słabą wentylacjię skrzyni korbowej, produkty spalania zanieczyszczają olej, powodując szybszą jego degradację. Szczególnie w przypadku pokonywania tylko krótkich odcinków tras, kiedy olej i silnik nie może nagrzać sie do temperatury roboczej. Dodatkowo aby zmniejszyć opory silnika zmniejszono tłoki oraz przeprojektowano układ pierścieni, co po pierwsze powoduje więcej przedmuchów (nakłada się na problem z odmą), a po drugie zmniejsza powierzchnię styku z gładzią cylindra, co z kolei powoduje gorsze odprowadzenie ciepła z tłoka. Ponadto wysokie ciśnienie w skrzyni korbowej może niszczyć turbo sprężarkę. Choć silniki tej generacji osiągają wyższe parametry mocy i momentu obrotowego przy mniejszym zużyciu paliwa, uważane są za mniej trwałe, i trudniejsze w serwisowaniu. Ciekawostką jest silnik Bio-Power, pracujący na ekologicznych paliwach. Ale chyba pozostanie tylko ciekawostką. Silniki te montowane były do modeli 9-5 i 9-3, tylko doładowane z intercoolerem.

Literatura i linkiEdytuj

http://www.saabklub.pl/index.php?option=com_smf&Itemid=218&topic=137325.0

Więcej z Fandomu

Losowa wiki